Индустриалните зони в България представени пред елита на автоиндустрията
Българските държавни индустриални зони бяха предложени като атрактивна възможност за инвестиции пред водещи представители на автомобилния бранш в Европа. Изпълнителният директор на „Национална компания индустриални зони“ ЕАД Антоанета Барес участва на второто издание на Automotive Leaders Summit Europe, провело се на 13 и 14 март във Виена.
На форума, провел се с партньорството на НКИЗ и Automotive Cluster Bulgaria, присъстваха мениджъри на някои от най-големите компании в автомобилния сектор. Бяха обсъдени актуални теми като Брекзит, Индустрия 4.0, новите логистични технологии и умната инфраструктура. Участници в лидерската среща изразиха мнение, че България се е утвърдила като ключов играч в производството на компоненти за автоиндустрията.
На откриването на форума заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов представи основните възможности и предизвикателства, които определят бъдещото развитие на сектора: позитивната динамика на глобалната икономика, рискът от протекционистични мерки, налагани от трети страни, както и навлизането на информационните технологии.
Заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов на откриването на форума
В рамките на събитието бяха проведени индивидуални срещи с водещи компании за обсъждане на конкретни възможности за бизнес и инвестиции в България. Отделни двустранни срещи бяха проведени от българската делегация с LKW Walter и Robert Bosch AG, като бяха обсъдени потенциала на България в сферата на логистиката и транспорта, както и изграждането на R&D центрове за автомобилната индустрия.
По време на срещата си с делегацията от страната ни, от LKW Walter обясниха, че имат планове за изграждането на интермодални терминали в България, като сега работят конкретно по такъв проект във Видин, а при успех на начинанието ще се насочат и към София и Свиленград. Изпълнителният директор на „Национална компания индустриални зони“ Антоанета Барес предложи и конкретни възможности за изграждането на интермодални терминали на подходящи терени в Икономическа зона София-Божурище и в „Свободна зона Свиленград“. Тя уточни, че изграждането на подобни терминали на територията на индустриалните зони или в близост до тях би било изключително подходящо с оглед на възможността за създаването на вериги от доставчици от автомобилния сектор, които да са си взаимополезни. В държавните индустриални зони вече оперират или предстои скоро да започнат работа водещи световни производители от автоиндустрията, в ход са и мащабни логистични проекти, т.е. съществуват реални потребители на бъдещи интермодални терминали. Що се отнася до „Свободна зона Свиленград“, тя е особено привлекателна и с местоположението си – в близост до границите на България с Гърция и Турция. Очаква се в близките месеци LKW Walter да формират работна група за посещение в България, която да проучи на място вариантите за изграждането на интермодални терминали.
По време на форума бе дискутирано още, че дигитализацията има основно значение за развитието на логистичния сектор по линия на електронната търговия и въвеждането на нови модели на управление, като развитието на технологиите определя и бъдещото навлизане на електромобилите и автономните транспортни средства. На фона на тези глобални тенденции се открои ролята на инициативите по време на Българското председателство на Съвета на ЕС в сферата на приемането на единна стратегия за общоиндустриална политика на Съюза.
Автомобилният сектор, несъмнено част от тази стратегия, в България бележи положителен тренд – около 170 компании, произвеждащи части и системи за основните автомобилни производители, създават 4% от БВП и генерират заетост за над 40 000 души. Проекти на стойност 800 млн. лв., създаващи близо 13 000 работни места, са сертифицирани по Закона за насърчаване на инвестициите и подкрепени от Министерството на икономиката.